Sisipan Warkah Seorang Maya

Jumaat, 21 Februari 2014

Pengalaman Sediakan Makanan Bayi

Salam Jumaat Penuh barakah untuk semua... assalamualaikum...

Keadaan internet tidak begitu memuaskan...macam kura-kura lawan lumba lari dengan sang arnab saja lagaknya...tapi kita masih boleh surfing and buat kerja guna line dalaman...kira oklah kan...

Hari ni nak share resepi-resepi yang pernah mama buat untuk adik Mirza Aisyah...lain kali kalau ada adik baru senang boleh refer di sini...wahahaha....ohhh bilakah masa itu akan tiba..berdebar juga :)

Masa adik umur dah masuk 6 bulan, mama start buat puree macam zaman abang Muiz dulu..sempena adik baru mama beli bekas isi puree ni yang baru..comel tak? cumel kan...hehehe beli di kedai Serbaneka Mr. D.IY je..masa ni ambil kesempatan beli di DIY dalam Tesco kat Ipoh...huhuhu rindu Ipoh, semua benda dekat dengan rumah je.

Lagi satu nak cerita, kali ni dengan Mirza Aisyah, mama langsung tidak membeli bijirin segera a.ka. Nes- tum. Masa abang Muiz dulu ada juga beli buat spare di rumah pengasuh. Tapi kali ni, TIDAK langsung..wahhhh dah rasa nak ucap syabas kat diri sendiri pula..semua mama buat home-made food untuk adik..sorrie abang Muiz! Keadaan tak sama macam dulu. Sekarang taska dengan tempat kerja dekat, jadi mama boleh ulang tengok anak-anak selalu..dekat di mata, dekat di hati... :)

bersusun bekas untuk simpan puree
ni puree isi ayam dah siap untuk dibekukan
Di dalam entri yang lepas dah pernah cerita pasal buat bubur nasi untuk Mirza..check kaedahnya di sini yer.. So subuh2 sebelum pergi kerja mama akan siapkan bekalan untuk adik sebab di taska masa tu takda buat makanan untuk baby kecik.. Yang di dalan gambar kat bawah ni cara-caranya...mula2 mama rebus dulu beras yang dah diblender halus tu, masakkan buburnya dulu, bila dah masak tu baru masukkan puree sayur yang dikehendaki dan puree ayam atau ikan atau daging tadi. Tapi masa mama tangkap pic ni, masa tu adik dah besar sikit jadi mama taruh isi ayam yang dah digoreng terlebih dahulu. Kecai-kecaikan macam kat pic di bawah ni.. Lepas tu gaulkan rata then tutup api..Sedia dihidangkan...tadaaa...

Macam tu lah hari-hari sampai adik dah boleh makan nasi biasa..barulah mama tak buat bekal dah dekat adik Mirza Aisyah..tapi bagi bekalan lain tu ada lar..cuma sekarang dah tak dibenarkan bawa bekalan makanan lagi..kena makan apa yang ada di taska saja..hmmmmm ikutlah..padahal hari risau kot2 ada makanan yang anak tak makan...
bila bubur nasi dh hampir masak, masukkan puree sayur2 n isi protein yang nak diberi

kacau biar tak berketul besar, senang baby nak makan
Gambar-gambar kat bawah ni pula antara contoh menu yang dah pernah mama buat dan sempat ambil gambarnya...yang lain ada jugak macam2 lagi mama try and error untuk Aisyah tapi takda bukti pulak hehehe...tapi yang ni main corse...bubur2 nasi...lain kali cerita masakan pula.

Bubur Nasi + Ikan Kerisi + Carrot + Kubis Bunga

Bubur Nasi + Ayam + Kentang + Kubis Bunga

Bubur nasi + Carrot + Brokoli + Ayam

Bubur nasi + Oat + Kurma + Kismis


Bubur nasi + labu + ikan bilis
Dan macam2 lagi lah...ada bayam..ada keledek..ada sawi...macam2 lar mama pelbagaikan sayur..sampai sekarang ni Aisyah masih suka makan sayur. Bravo Aisyah!

Hmm...puas hatikan dapat sediakan makanan anak dengan tangan sendiri? Cuma lebih puas hati kalau dapat suapkan sendiri..Tapi apa boleh buat..dah namanya mama korang ni bekerja kan..terpaksa rela hati anak-anak dijaga oleh pengasuh... Cuma ada satu nak beritahu anak-anak mama, walaupun tak guna pinggan, sudu, cawan yang lebih cumel drpd gambar di atas, tapi mama telah sediakan "isi"nya insyaAllah berkhasiat dan tulen dari dapur rumah kita..lebih cumel daripada makanan segera ok...hehehe... Mama ingin pastikan permulaannya bermula baik..maka tanggungjawab dikau wahai anak-anak untuk teruskan dengan yang terbaik...insyaAllah.amin. Jadi orang BAIK ok! :)

p/s : entri ini tidak bermaksud condem orang lain.lain orang lain cara.harap maklum.peace!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan